Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:
Yego-tur til Rwanda

Yego er et partnerskab mellem Baptisternes Børne- og Ungdomsforbund (BBU), Danske Baptisters Spejderkorps (DBS) og Rwandas Baptistkirkes ungdomsforbund, AEBR Youth. I sommer var 15 unge danskere på studietur i Rwanda.

Ved ankomsten til Kigali, Rwanda, var vi alle godt trætte, men også spændte på, hvad de næste to uger ville bringe. Uden for lufthavnen ventede Edouard og Aline fra AEBR[1] på os. De var begge to med os rundt i Rwanda, hvor de fx oversatte for os. Allerede den første morgen blev vi præsenteret for den traditionelle rwandiske morgenmad, som består af omelet, hvidt tørt brød, marmelade, frisk ananas og vandmelon/passionsfrugt.

Vi oplevede rwanderne som et positivt og kærligt folk.

Vi hilste på nogle af de ansatte på AEBR’s hovedkontor, og om eftermiddagen besøgte vi en ungdomsgruppe og deltog i deres gudstjeneste. Gudstjenesten var en oplevelse for os alle. Generelt er der godt gang i de rwandiske gudstjenester, hvor der er masser af sang, dans og musik – også til denne ungdomsgudstjeneste i Base, hvor vi fik en oplevelse lidt ud over det sædvanlige. Pludselig trådte nogle drenge klædt i karatedragter ind i kirken. De lavede en flot forestilling for os med nogle seje karatetricks.

IMG_0403Den triste historie i Rwanda

Vi oplevede rwanderne som et positivt og kærligt folk, men bag deres glade ansigter gemmer sig alligevel en trist fortid. I 1994 var der folkemord i Rwanda. Mange flygtede ud af landet, og mange mistede både familiemedlemmer og venner. Derfor finder man flere mindesmærker rundt om i Rwanda. Vi besøgte et, der er placeret midt i Kigali. Det består af et museum og en stor have, hvor ofre fra folkemordet ligger begravet under store betonsten.

I Murambi er mindesmærket den tidligere tekniske skole, hvor mange havde søgt tilflugt under folkemordet. De blev alle slået ihjel, og man har valgt at kalke nogle af ligene og rekonstruere, hvordan de lå og sov inden angrebet i 1994. Det var en trist oplevelse, men det var med til at give os forståelse for landets historie og kultur.

Det var med til at give os forståelse for landets historie og kultur.

Ungdomslejr og rwandisk kultur

Studieturens formål var at give os en mulighed for at opleve den smukke rwandiske natur, men også at skabe et fællesskab med unge rwandere, så vi kunne lære noget om landets kultur. Derfor bød turen på safari i Akagera National Park, vulkanbestigning og gorillabesøg for dem, som havde lyst. Vi besøgte også en skole for hiv-ramte børn og en ungdomslejr for unge rwandere.

Thea (11)På ungdomslejren var der ofte danske lege på programmet. Vi fik lært hinandens navne gennem danske og rwandiske lege og snakket om kulturer ud fra nogle spørgsmål. Det var sjovt at opleve i de forskellige sammenhænge, hvordan store som små engagerede sig i legene, og hvordan indslag, som indeholdt musik, dans, sang og leg, altid gjorde lykke. En sangleg, som var specielt populær blandt rwanderne, var ’En Lille And Med Vinge’.

Gudstjeneste

At opleve to rwandiske gudstjenester var spændende. Vi bragte hilsener fra Danmark og opførte et par sange for dem. Vi sang bl.a. ’Vi vil vandre i vor Herres lys’, først på dansk, så engelsk, dernæst swahili og til sidst på kinyarwanda. Da vi sang på kinyarwanda var alle rwanderne begejstrede, og der lød mange klapsalver.

IMG_0351Besøg hos familier

For at vi kunne få et indblik i, hvordan en afrikansk familie fungerer, besøgte vi to og to nogle familier. Her havde vi mange forskellige oplevelser. Nogle besøgte meget velhavende familier, og andre var ude hos fattigere familier. Det var spændende for os at opleve, hvordan familierne bor, lever, laver mad og sover.

Til slut vil vi gerne takke BBU og DBS for at give os muligheden for at rejse til Rwanda. Det har været en kæmpe fornøjelse, og vi er alle meget beærede!

1 Baptistkirken i Rwanda

Giv din mening til kende