Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:
Platform - lær ny discipelpraksis på Sommerstævnets alternative scene

Platform - lær ny discipelpraksis på Sommerstævnets alternative scene

På Platform ønsker vi med et ungdommeligt præg at være et centralt placeret tilbud for alle interesserede på en mindre scene end i hallen.

Årets tema ‘I Åndens kraft’ bliver bl.a. bredt ud på tre formiddage med undervisning om discipelliv og -praksis. I år sætter vi særligt fokus på, hvordan livet i Ånden ser ud i et hverdags-, studie-, arbejds- eller familieliv. Vores håb er, at du som deltager vil lære noget om livet som discipel, der er meget mere end at være frivillig medarbejder i kirken.

Discipelskab i praksis

Platform er vi selv optaget af, hvordan discipelskab ser ud, når livet er travlt. Det kan være en udfordring at få mysteriet om Gud til at give mening midt i et studieliv, der handler om videnskabelighed – eller at give troen videre til vores børn eller at udleve den på arbejdspladsen.

Discipelskab er en læringsproces og er den ny orientering af livet, som Guds rige bringer i os.

Discipelskab er en læringsproces og er den ny orientering af livet, som Guds rige bringer i os. Vi kan fx læse om det i Jesus’ undervisning på bjerget[1] – et enkelt budskab, der støtter og udfordrer os til at leve som disciple, der både hører og gør deres Herres vilje.

Hvornår kan vi sige, at vi har lært noget nyt om at være disciple? Når vi kan forklare det til andre, og det kan leves ud i praksis! Discipelskab er ikke kun teologisk spekulation, men derimod en praktisk, livsnær og forvandlende måde at leve på – formet ud af en efterfølgelse af Jesus som Gud, Herre og Mester.

IMG_3290 (2)

Hverdagens store spørgsmål

Vi er ret overbeviste om, at de fleste mennesker igennem deres hverdagsliv, måske ubevidst, er i gang med at besvare to store og vigtige spørgsmål: Hvilket liv vil jeg gerne leve, og hvilken person vil jeg gerne blive til?Det er to ret enkle, men udfordrende spørgsmål, som vi er overbeviste om, at Jesus’ budskab om Guds rige giver os nogle enkle praksisser og svar på, der gør det meningsfyldt og relevant for hverdagslivet.

Det er ikke altid, at deltagelsen i gudstjenesten og livet som frivillig i kirken besvarer de spørgsmål. Derfor er det nødvendigt, at vi lærer at tilegne os og omsætte Jesus’ budskab og liv, så det kan leves i hverdagen, i fællesskab med andre og blive et meningsfyldt svar på vores grundlæggende spørgsmål om tilværelsen. Den udfordring prøver vi kræfter med på Platform med håb om, at flere vil tage refleksion og praksis med tilbage til de lokale menigheder og arbejde videre med at leve som disciple.

Discipelskab er ikke kun teologisk spekulation, men derimod en praktisk, livsnær og forvandlende måde at leve på.

Undervisningen om discipelliv og -praksis ligger de første tre formiddage på Sommerstævnet –mandag, tirsdag, onsdag. Form og indhold er tilrettelagt med udgangspunkt i, at Platform er den alternativ scene på Sommerstævnet. De mindre rammer giver muligheder for oplæg, dialog og fælles refleksion og læring. Undervisningen om discipelskab bliver tilrettelagt med korte oplæg, som derefter kan drøftes i mindre grupper, alt efter hvilken livssituation du befinder dig i fx som studerende, familie eller i forhold til arbejdsliv. Der bliver produceret et lille hæfte med ressourcer og ideer til discipelpraksis, som du kan øve og udleve videre, når du kommer hjem fra Sommerstævnet. Vi håber, at Platform i år må blive en inspiration for dig til ’I Åndens kraft’ at udleve et liv i efterfølgelse af Jesus sammen med andre, så mennesker må blive disciple omkring dig i hverdagen.

IMG_3496 (2)

Så selvom du ikke er tilmeldt Platform, håber vi at se dig komme forbi teltet enten til undervisning om formiddagen, til at deltage i ’dagens spændingsfelt’ eller være med i cafelivet om aftenen med forskellige typer underholdning – alt fra koncert, stand up, trylleri, pub quiz og selvfølgelig masser af hygge og fællesskab.


[1] Matthæus-evangeliet kap. 5-7

Giv din mening til kende