Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:
Katapult –  kom på dybt vand i din sofa

Katapult – kom på dybt vand i din sofa

Hvordan kommer mennesker til at tro på og følge efter Jesus som hele verdens sande håb? Svaret er nok at lade sig kaste ud på dybt vand og stole på, at Gud giver det, der behøves. Der er mange måder at tage springet, hvis man længes efter at spejle Guds vilje for verden. Langt de fleste behøver et lille skub, og hvis man har lyst til at blive skudt af sted, er det muligt at tilmelde sig Katapult. Thomas Willer, leder af Katapult, gør os klogere på, hvad det egentlig er.

Thomas Willer

  • gift med Inge
  • far til Selma og Ellinor
  • for nyligt flyttet fra København til Aalborg for at plante en ny menighed, Vineyard Aalborg, som skal have base i Inge og Thomas’ egen stue
  • tidligere præst i regen/Kristuskirken på Nørrebro i København
  • uddannet sociolog

 ”Mange menigheder taler gerne om at ville plante nye menigheder. Vi vil gerne se kirken vokse. Men det, som ofte sker, når en menighed plantes, er, at mennesker, som allerede tilhører et menighedsfællesskab, flytter til den nye plantning. Det er frustrerende for længslen er jo, at flere mennesker skal lære Jesus at kende. Målet er ikke omorganisering af det kristne fællesskab. Vi ønsker at se det vokse!”

Allerede kort inde i samtalen er det tydeligt, at Thomas har emnet tæt inde på livet: ”Det er altafgørende, at vi som kristne véd, hvorfor vi tror på Jesus. Evangelium betyder ‘gode nyheder’, så vi må kunne fortælle, hvad der er vores gode nyheder. I hvert fald hvis vi længes efter at opleve, at flere mennesker finder deres håb og identitet i Kristus”.

Et læringsnetværk

Katapult er for dig, som ønsker at starte et mindre fællesskab med fokus på at se mennesker lære Jesus bedre at kende. Det er et læringsnetværk, bestående af en kursusrække fordelt på fire weekender. Men målet er ikke samlingerne. Katapults tilgang er, at vi skal sætte troen i spil dér, hvor vi allerede er. Formålet med samlingerne er at hjælpe deltagerne til at lære af det liv, som leves mellem samlingerne derhjemme. Det betyder, at Katapult ikke er et ‘kom, lyt og læn dig tilbage’-kursus. ”Det er vores ambition at inspirere og begejstre deltagerne til at se, hvordan Gud gør en forskel i deres eget liv”, fortæller Thomas.

Katapult er et læringsnetværk, bestående af en kursusrække fordelt på fire weekender. Men målet er ikke samlingerne.

Min gode nyhed er…

”En af vores inspirationskilder er historien om en mand i bushen, som gerne ville fortælle de lokale om Jesus, men de kunne ikke læse Bibelen. Derfor fortalte han i stedet små historier fra Bibelen, som er lette at huske, fordi de er meningsbærende og knytter an til Guds store historie”. Han fortsætter: ”Så vores første samling handler om, hvordan Bibelens historier fortæller vores historie og vores gode nyheder. Den erkendelse er helt nødvendig for, at vi kan fortælle andre om, hvad troen betyder for os. Det giver os en fornyet tro på, at det, som giver mig håb, måske også kunne have betydning for mine venner”.

Brug hverdagen

Spørgsmålet er, hvordan vi kommer til at tale om tro med vores venner.

”Spørgsmålet er, hvordan vi kommer til at tale om tro med vores venner. Katapults tilgang er, at vi skal sætte troen i spil dér, hvor vi allerede er. Hvis flere skal komme til tro, er det vigtigt, at vi begynder at være intentionelle omkring, hvordan de mennesker, vi ses med, lærer Jesus at kende”. Thomas bliver med ét helt praktisk. ”Vi kan fx starte en åben madklub: en aften om ugen eller hver 14. dag, hvor vi som familie inviterer folk til at komme og spise med. Det er enkelt, fordi vi har en aftensmadsrytme i forvejen. Ved at bruge en fast rytme i vores families hverdag kan vores sofa blive en base for samtaler om tro og liv. Vi er som kirke gode til gudstjenester og aktiviteter. Dét, vi skal øve os i, er at bruge hverdagens muligheder for at tale om vores tro med dem, som ikke kender Jesus endnu. Så vil kirken vokse”.

Katapult:

Læs mere på www.kirkeplanternet.dk/katapult

Giv din mening til kende