Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:
Debat om værdier på synoden: Kompromisets svære kunst

Debat om værdier på Synode2025

Jørgen Johansen

Synode2025

Debat om værdier på synoden: Kompromisets svære kunst

220 baptister rejste i pinsen til nordjyske Sæsing for at diskutere værdier for BaptistKirken. Udkastet til værdier havde allerede givet anledning til debat på lederdage i Tølløse, Rebild og Ringe

Lyt til artiklen:

Åbn lyd i nyt vindue

Forud for synoden havde flere baptister på deres sociale medier givet udtryk for nervøsitet i forhold til både udfald og tone i diskussionen. Bekymringspunktet var diversitet. Debatten på synoden viste også, at netop dette punkt gav anledning til de største meningsforskelle. Flere formuleringer var i spil undervejs. Til sidst valgte ledelsen at udelade ”punkt 4C” til fordel for en proces over de næste 18 måneder, med mulighed for bredt at diskutere bibelsyn og -tolkning.

Lyttegruppe (Foto: Jørgen Johansen)

”Punkt 4C”

Indtrykket efter de tre lederdage var, at kun et enkelt punkt i forslaget til værdier for alvor skabte uenighed. Det handlede om ”punkt 4C”: ”Derfor vælger og engagerer vi mennesker på alle niveauer nationalt baseret på deres gaver og kvalifikationer uafhængigt af køn, etnicitet, handicap, seksualitet.”

Det var i høj grad ordet ”seksualitet”, der gav anledning til debat. Men også behovet for overhovedet at nævne eksempler, ”vi alligevel ikke kan gøre noget ved” blev diskuteret: Et indlæg pegede på, at LGBTQ-personer ofte er udsat i kirkelige fællesskaber, og derfor har brug for at vide, at de er velkomne – også på nationalt plan.

Talekø! (Foto: Jørgen Johansen)

Enkelte indlæg tog udgangspunkt i bibelens ord om at leve i syndige forhold. De blev imødegået med andre bibelord om, at det ikke er os men Herren, der skal fælde dom. Og det ikke nu, men først på den yderste dag. Valget og brugen af bibelcitater i debatten understregede en udfordring, som flere pegede på: At vores uenighed om ”punkt 4C” ikke handlede om tidsånd og ”wokeness,” men om vores grundlæggende bibelsyn.

Læs værdierne

Her kan du hente værdierne (pdf-fil), som de blev tiltrådt af synoden ved afslutningen.

Undervejs blev mindst fem forskellige udgaver af ”punkt 4C” diskuteret. Mandag formiddag stod det klart, at ledelsen erstattede teksten med tre prikker! Begrundelsen, som synoden senere tiltrådte, var: ”… dette punkt kræver mere arbejde og flere samtaler, omend at vi som kirkesamfund er enige om, at ’at vi vælger og engagerer mennesker på alle niveauer nationalt baseret på deres nådegaver og kvalifikationer’, men ikke er enige om, hvad det betyder.”

Samtalerne skal føres på ”åbne læredage inden for 18 måneder, hvor flere stemmer kan arbejde seriøst og åbent med emnet om LGBT-personers ledelsesansvar samt om velsignelse af ægteskab mellem to mennesker af samme køn.”

Bodil Højbak Møller, Christian Bylund og Vibeke Dalsgaard (Foto: Jørgen Johansen)

Processen

Processen på synoden sikrede involvering og taletid til alle synodens deltagere. Lørdag eftermiddag gennemgik ledelsen værdierne og fortalte om baggrunden. Alle deltagere fik mulighed for at samtale i “lyttegrupper”:  Du taler, vi andre lytter – vi reflekterer over dine ord, du lytter – vi samtaler om alt det sagte. Sidst på dagen fik hver lyttegruppe to minutters afmålt taletid. Under tilbagemeldingen var deltagerne udstyret med “tilkendegivelseskort”: Er du enig med taleren? Hold diskret dit orange kort op foran brystet. Er du uenig: Brug det blå kort. Kan du ikke bestemme dig? Hold begge kort op! Kun podiet kan se, hvad forsamlingen mener. Søndag havde ledelsen bearbejdet de mange forslag til ændringer. Et nyt udkast til værdier lå klar til diskussion i plenum. Endnu engang kom ledelsen på overarbejde: Mandag formiddag lå et endeligt dokument, som synoden kunne tiltræde.

Præsterne

Ud over ”punkt 4C” var det især punktet ”Præster”, der gav anledning til spørgsmål og debat. Under dette punkt var ledelsen tydelig om, at det fortsat er menighederne, der vælger præcis de præster, de ønsker. Der var generel opbakning til ideen om akkreditering, men en smule skepsis til den praktiske gennemførelse: Hvordan sikrer man uvildighed og objektivitet i et præstekollegium med store forskelle i fx bibelsyn? De mange forslag til ændringer medførte, at punktet blev delt i to ”Menigheder og præster” og ”Præster og tjeneste”.

Så er der kaffe! (Foto: Jørgen Johansen)

Den gode tone

Under hele debatten var der en god tone. Uenigheden var til tider meget tydelig, men det kom kun en enkelt gang til udtryk i en uhensigtsmæssig sammenligning, som taleren i øvrigt straks efter undskyldte for! BaptistKirkens mentorer var positivt overraskede over den baptistiske debatkultur og spurgte: ”Ved I godt, hvor gode I er til at tale sammen?”. Medvirkende til den gode stemning var måske, at næsten alle fulgte  Bodil Højbak Møllers opfordring ved velkomsten til at bruge pauserne til at tale sammen og lære hinanden bedre at kende.

Vi er kongregationalister!

Det vakte en del morskab undervejs, når det svære ord ”kongregationalistiske” blev forsøgt brugt i en ivrig talestrøm. Heldigvis handler det svære ord om et emne, mange havde fokus på: Menighedernes ret til selvbestemmelse. Ledelsen påpegede flere gange, at fælles værdier ikke handler om at ”styre” eller ”regulere” menighederne. En melding som synodens deltagere tog godt imod.

Kompromiset

Den endelige tekst, som synoden tiltrådte, er et kompromis – især i forhold til ”punkt 4C”. Synodens kompromis kræver, at vi kan mobilisere gejst og engagement til at deltage i ”læredage” over de næste 18 måneder med fokus på et emne, der allerede i dag splitter os. Kan vi det?

Håbet må være, at ”læredagene” gennemføres i en form, der engagerer bredt og fremmer bibelstudier og samtale om tolkning.

Giv din mening til kende