Lyt til artiklen:
Åbn lyd i nyt vindueVi er lige hjemvendt fra årets præstekonvent. Det var et par skønne dage fyldt med dybe samtaler, teologisk fordybelse og gode kolleger.
Et af de temaer, der satte sig fast hos mig, var idéen om, at vi lever i paradokser. Og jeg tror på, det kan være en nøgle til at åbne for noget, som ofte føles fastlåst lige nu. Både i vores relationer til hinanden og i den måde, vi taler teologi og kirke på.
For hvad betyder det egentlig at leve i paradokset? Det betyder, at jeg kan stå fast på det, jeg oplever som sandt og vigtigt, og kæmpe for det, jeg oplever som Helligåndens inspiration samtidig med, at jeg anerkender, at du gør præcis det samme fra dit ståsted. Paradokset er, at vi begge har ret og begge tager fejl. Det er ikke enten eller – men både og.
Det er en krævende vej at gå. Men det er også befriende.
Og måske er det netop den vej, vi som baptister er kaldet til at gå.
At stå fast – og samtidig lytte
Vi lever i en tid præget af skarpe fronter. Polarisering fylder i den offentlige debat, på sociale medier og i mange menneskers hverdag. Der er ofte kun plads til én sandhed ad gangen. At indrømme, at vi kan tage fejl, lyder næsten som et svaghedstegn.
Men måske kan vi som kirke være et anderledes rum. Et sted, hvor vi både tør stå fast og samtidig lytte. Hvor vi kan bekende tro, overbevisning og kald – uden at det betyder, at vi afviser andres.
Paradokset er ikke bare et teoretisk greb. Det er en livsform.
Og at leve med paradokser er faktisk meget baptistisk.
Baptisternes kald til at leve i spændingsfeltet
Som baptister tror vi på den enkeltes frihed under ansvar. Vi tror på, at hver enkelt troende har ret og pligt til at søge Guds vilje. Og vi tror på, at Helligånden leder – ikke kun i systemer eller hierarkier, men i den enkeltes samvittighed og i den enkelte menighed.
Det betyder, at vi igen og igen kommer til at lande forskelligt. Nogle menigheder vælger én vej, andre en anden. Nogle ser Helligåndens inspiration i at gå frem mod en fuldt inkluderende kirke. Andre er overbeviste om, at Helligånden leder i en mere traditionel retning.
Det kan opleves udfordrende. Men det er ikke et tegn på svaghed. Det er et udtryk for, hvem vi er. Vi har aldrig været et folk, der tænkte ens. Vi har altid levet i spændingen mellem frihed og fællesskab.
At leve i paradokset betyder ikke, at vi skal gemme os for diskussionerne. Tværtimod.
At kæmpe uden fjender
Hvis jeg oplever, at Helligånden kalder mig til at kæmpe for en fuldt inkluderende kirke, så må jeg gøre det – åbent og med alt hvad jeg har i mig. Det betyder ikke, at jeg skal holde min mening for mig selv, eller at jeg skal blive ligeglad med teologi og etik.
Under konventet blev jeg mindet om Christian Richardts salme ”Altid frejdig, når du går”, der starter med at minde os om, at vi altid skal gå ’frejdigt’, når vi går på Guds kald og slutter af med at minde os om, at vi skal ”Kæmpe for alt, hvad vi har kært”.
Men kamp betyder ikke, at jeg ser dem, der tænker anderledes, som fjender. Kampen er ikke imod hinanden, men for det, vi oplever som sandt og helligt. Og lige dér bliver paradokset levende: Jeg kæmper for min sandhed, og jeg respekterer, at du kæmper for din. Jeg tror, Helligånden inspirerer mig – og jeg må samtidig tro, at Ånden også inspirerer dig, selv når vi står forskellige steder.
Det er krævende. For det betyder, at jeg må være villig til at indgå i offentlig debat, i teologiske diskussioner og i konkrete valg med både mod og ydmyghed. Ikke med en hånd, der afviser, men med en hånd, der rækker ud.
Når forskellighed bliver en gave
Noget af det mest udfordrende – og smukkeste – ved paradokset er, at vi må tro, at Helligånden virker på tværs af vores forskellighed.
Den samme Ånd, der taler til mig om inklusion, kan tale til en anden om tradition. Den samme Ånd, der leder én menighed til at åbne for nye praksisser, kan lede en anden menighed til at fastholde det kendte.
Vi kan opleve det som splittelse. Men hvad nu, hvis det faktisk er rigdom?
Paulus skriver i andet Korintherbrev: “Herren er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed.” (2. Korintherbrev, kapitel 3, vers 17) og går videre til at sige, at vi forvandles, efter det vi oplever, når vi søger Guds Herlighed igennem Helligånden (vers 18). Friheden er ikke fravær af retning. Friheden er søgen efter at skabe Guds Herlighed – Guds Rige – netop i vores lokalområde. Friheden er Guds eget rum, hvor vi må gå forskelligt, efter hver vores samvittighed og alligevel være bundet sammen af Kristus.
Kirken som modbillede i en sort-hvid verden
Når verden er splittet i hårde fronter, må kirken netop vise en anden vej.
Vi kan vise, at det er muligt at kæmpe – og stadig lytte. At stå fast – og stadig være åbne. At mene noget stærkt – uden at det lukker samtalen.
Det er ikke bare en praktisk øvelse i tolerance. Det er et vidnesbyrd om Gud selv. For Gud er altid større end vores sandheder. Gud rummer mere end vores systemer. Gud kan kalde os forskelligt – og stadig samle os i Kristus.
At leve paradokset kan derfor være et profetisk kald. Vi lever i en tid, hvor alt skal placeres i “rigtigt” og “forkert.” Måske er vores vidnesbyrd netop, at vi tror på en Gud, der er større end det.
Paradokset i praksis er ikke nemt
Jeg mærker det selv, når jeg taler med kolleger, som står et andet sted end jeg. Jeg er overbevist om, at en fuldt inkluderende kirke er vejen frem. Jeg tror på, at Helligånden kalder os til det. Det er det, jeg har samvittighed til, med de mennesker jeg er præst for og de livshistorier, jeg vandrer med i. Og samtidig tror jeg, at Helligånden også virker i dem, der oplever det modsatte.
Det paradoks er ikke nemt. Men det gør samtalen dybere. Det kalder mig til at lytte – ikke for at opgive min overbevisning, men for at lade min sandhed møde andres.
Og måske er det netop dér, vi bliver kirke: Ikke i enighed, men i fællesskab midt i uenighed. Ikke i ensartethed, men i mangfoldighed.
Evangeliet er selv et paradoks
I sidste ende er evangeliet selv et paradoks. Vi tror på liv gennem død. Vi tror på styrke i svaghed. Vi tror på en Gud, der er både sandhed og mysterium.
Så måske er vi allermest tro mod evangeliet, når vi tør leve paradokset. Når vi kæmper og lytter. Når vi står fast og er åbne. Når vi både tager fejl og har ret – på én og samme tid.
Det er ikke let. Men det er profetisk. Og det kan være vores gave til hinanden – og til verden.


Tak til Ulrick Refsager Dam for at dele erkendelsen af at kristne søger Helligåndens ledelse og kommer til forskellige opfattelser, som kan være i modstrid med, hvad andre ligeså oprigtigt søger og oplever at blive bekræftet i. For det er jo virkeligheden i et bredere perspektiv. “Nogle menigheder vælger én vej, andre en anden. Nogle ser Helligåndens inspiration i at gå frem mod en fuldt inkluderende kirke. Andre er overbeviste om, at Helligånden leder i en mere traditionel retning.”
Hver generation fortsætter tidligere generationers tænkning og praksis på langt det meste. I min generation skete der en åndelig fornyelse, hvor Helligåndens kraft og de bibelske nådegaver blev søgt og udfoldede sig bredt på tværs af kirkesamfund og i frikirker afløste lovsangsbands og nye sange det traditionelle akkompagnement med orgel af salmesang. De uopslidelige gamle danske salmer har dog mange steder med rette deres plads, omend det er i mindre omfang. Hvem vil undvære de gamle julesalmer? Nogle ønsker at fastholde salmesangen i hele kirkeåret, så den får mere plads, mens andre kun vil have lovsang. Dette var der, da jeg var ansat som præst strid om, indtil det efterhånden nok er faldet til ro i baptistmenigheder på et niveau som hver menighed selv vælger. Bibelsk er der ikke noget, der er for godt til at lovprise Gud i hans helligdom.
Salmernes bog slutter med Salme 150: “Halleluja. Lovpris Gud i hans helligdom, lovpris ham i hans mægtige himmelhvælving! Lovpris ham for hans vælde, lovpris ham for hans storhed! Lovpris ham med hornets klang, lovpris ham med harper og citer, lovpris ham med pauker og dans, lovpris ham med strengespil og fløjter, lovpris ham med klingende cymbler, lovpris ham med rungende cymbler! Alt, hvad der ånder skal lovprise Herren. Halleluja.”
Traditioner er gode, når de er i overensstemmelse med, hvad Bibelen lærer om den pågældende sag. Og Gud tilbedes og lovsynges på mange måder. Når hjertet er med i det, og Gud bliver æret og ophøjet, er det vigtigere end hvilken form og hvilke instrumenter, der bruges.
Når den fuldt inkluderende kirke er visionen for nogle, er der da ingen grænser, og hvad betyder det så? Og når andre fastholder generationers og århundreders forståelse af Bibelen, som den læses indenad i Gamle Testamente og Ny Testamente, ønsker de at være tro imod Guds ord, selvom tidsånden går i en anden retning. Begge parter har gode intensioner, og de skal stå deres prøve ud fra Skriften. – Torsten Højberg