Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:
Kirken dør, når autenticiteten udebliver

Bent L. Hansen

KRONIK

Kirken dør, når autenticiteten udebliver

Røgmaskiner, lysshows og gamle traditioner er på retur. Unge mennesker ønsker dybe møder, ægte samtaler og fællesskab mellem mennesker i kirken

Lyt til kronikken:

Åbn lyd i nyt vindue

For nyligt sad jeg i sjælesorg med et ungt menneske, der havde svært ved at finde et kirkeligt fællesskab at være en del af. Som hun sagde, så kunne hun enten tage til et: ”X-Factor show, med røgmaskiner, spotlys og et lovsangshold, der leverede hits i en kvalitet, som kunne få Spotify til at skamme sig.” Eller hun kunne ”tage ind i oldgammel hvidkalket bygning, hvor alles hår havde samme farve som væggene, og hvor det hele virkede som en dårlig opsat farce.”

Kronikkens forfatter, Ulrick Refsager Dam. Ulrick er præst i Kløvermarkskirken i Holbæk, forfatter, ledelsescoach og -konsulent. Foto Bent L. Hansen

 

De unge gider ikke markedsføring i kirken

Hun er bestemt ikke den eneste, der har den oplevelse. Ifølge flere undersøgelser har de unge generationer (som jeg nok også selv er en del af lidt endnu) en nærmest indbygget ”bullshit-detektor”. Vi gider ikke mere glansbillede-markedsføring. Vi er født med en smartphone i hånden og kan navigere i alt fra AI-simulerede reklamer til polerede profiler på Instagram. Hvis vi fanger det mindste “fake” i en eller anden fancy video eller i et salmevers, der lyder hult, slukker vi.

Autenticitet er det nye sort

Netop derfor er autenticitet blevet det nye sort: Vi vil ikke bare have noget, der “ser flot ud på papiret” – vi vil mærke mennesker, der mener det, de siger, og som tør vise tvivlen, fejlen og den ”uforskønnede” sandhed om livet. Og netop hér er kirken i en særposition. For på papiret burde den jo være den mest autentiske arena af dem alle: Et fællesskab, hvor man kommer med alt, hvad man er – og ikke mindst alt det, man ikke er. Alligevel oplever mange unge, at kirken enten er blevet for opsat og “show-agtig” eller stivnet i en gammel liturgi, der føles mere som museumsbesøg end hjertevarmt fællesskab.

To ekstremer i den kirkelige verden

Når man ser på den kirkelige verden herhjemme, kan man få fornemmelsen af to ekstremer:

På den ene side har vi frikirkerne, der nogle steder går ‘all in’ på stroboskoplys, en lovsangssektion, der rivaliserer verdens dyreste koncertturnéer, og en karismatisk præst iført sneakers og en smart frisure. Man glemmer, at fokus skulle være på Gud og ikke på en sceneoptræden på professionelt niveau. Det kan nærmest virke som om, at der kun mangler en konfettikanon og en sponsor fra Red Bull for at fuldende koncertoplevelsen.

På den anden side har vi Folkekirken, som stadig kan lyde (og lugte) lidt af 1600-tallet i både sprog og form. Der er så meget historie, at man kan ende med at gentage de samme gamle salmevers (og den samme højstemte liturgi) på autopilot. Det kan blive svært at se, hvordan det relaterer sig til “virkeligheden” i 2025, når sproget føles som noget fra en støvet reol. Nogle steder føles det mere som et museumsbesøg end et levende fællesskab.

Den fælles udfordring

Den fælles udfordring står tilbage: I begge ender af skalaen risikerer man, at menneskene og det ægte møde ryger i baggrunden. For meget fokus på et bombastisk lysshow fjerner opmærksomheden fra samtalen om tro og tvivl. For meget fokus på den gamle liturgi kan gøre, at ordene føles fjernstyrede og uden personlig nærhed. Begge dele kan have svært ved at møde unge i øjenhøjde – og netop derfor er autenticitet så afgørende. I begge yderpunkter mangler vi at mærke, at dem, der står på prædikestolen eller sidder på kirkebænken, virkelig er til stede, tør vise deres egen tvivl og glæde, og faktisk mener, at fællesskab er vigtigere end facade.

Autenticitet kan være en stor udfordring

Autenticitet lyder måske, som om det bare kræver en ærlig snak og et par søde ord på en søndag. Men i praksis kan det være noget af det mest udfordrende at få ind i kirkelivet. For at turde være autentisk skal man også turde indrømme sin tvivl, sine fejl og sin sårbarhed. Og det er et ret stort skridt i en kultur – både i og uden for kirken – hvor vi er vant til at vise alt det perfekte frem og gemme rodet væk.

For at turde være autentisk skal man også turde indrømme sin tvivl, sine fejl og sin sårbarhed.

De sikre valg bremser mødet mellem mennesker

Mange i frikirkerne vil gerne vise den “rigtige” begejstring, mens folkekirkelige menigheder måske bliver bange for at pille ved traditioner, som man holder så meget af. Resultatet er, at begge parter let vælger de sikre løsninger: De store showelementer eller de velkendte ritualer. Men problemet er, at netop de sikre valg risikerer at bremse det ægte møde mellem mennesker. For det er langt lettere at præsentere en færdigpakket forestilling eller en museumsmoden højmesse, end det er at give plads til en håndfuld teenagere, der tør sige: “Jeg forstår altså ikke helt, hvad der foregår. Kan vi lige tale om det?”

Plads til det hele menneske?

Alligevel er autenticitet mere nødvendig end nogensinde. For når unge går ind i en kirke (uanset hvilken slags), har de brug for at mærke, at der er plads til hele mennesket – også når man stiller dumme spørgsmål eller kommer med alt sin bagage. Hvis unge ikke mærker den åbenhed, siger de farvel og tak, inden nogen når at tænde lysshowet eller slå akkorden an til “Den signede dag”. Kort sagt: Unge sukker efter en kirke, der tør række ud med ægte varme, hvor rummeligheden ikke bare er et plusord, men en realitet. Det er svært, ja, men netop derfor kan det også forandre alt.

Kort sagt: Unge sukker efter en kirke, der tør række ud med ægte varme, hvor rummeligheden ikke bare er et plusord, men en realitet.

Vi har chancen for at gøre en forskel

Så her står vi så, med en kirke, der risikerer at fremstå enten som en fancy event-venue eller et historisk museum – mens en hel generation sukker efter ægte fællesskab. Men det betyder ikke, at kirken er dømt til at ende som et kuriosum på Kulturministeriets liste over “truede traditioner”. Tværtimod er det lige nu, vi har chancen for at revitalisere alt det smukke, troen kan rumme, på en måde, der faktisk når hjertet hos nutidens (og fremtidens) unge. Jeg tror det kræver tre ting af os:

1. Sænk paraderne og giv plads til spørgsmål

Vi skal turde skabe rum, hvor de store (og små) spørgsmål kan stilles, uden at folk føler, de træder ved siden af. Det kan være ved at åbne søndagens gudstjeneste for dialog, lade konfirmanderne forme deres egen mini-gudstjeneste eller simpelthen invitere til en kop kaffe efter kirketid, hvor alt er tilladt at spørge om. Den autentiske samtale opstår, når vi tør sige: “Jeg ved faktisk ikke alt – men lad os finde ud af det sammen.”

2. Relation frem for performance

Selvfølgelig må kirken gerne have en ordentlig lydmand eller et smukt orgel. Men hvis underholdningsaspektet tager overhånd, mister vi formålet: At komme tættere på hinanden og på det, som er større end os selv. Det er i nærværet – i knirkende kirkebænke eller under discokuglen – at Gud kan røre noget dybt i os. Så lad os sætte fællesskabet over formerne.

3. Handling over salgstaler

Når snakken om tro aldrig munder ud i konkret handling, gennemskuer de unge det med det samme. At være kirke handler om at tage sig af hinanden, om næstekærlighed, og om at give noget videre. Det kan være alt fra maduddeling i lokalsamfundet til mentorskab for unge, der har det svært. Hvis folk ser, at kirken rent faktisk gør en forskel, bliver “vi elsker vores næste” ikke bare en slidt kliché, men noget levende man får lyst til at være en del af.

Mennesket skal i fokus

Hvis vi tør lade menneskene – ikke effekterne eller de stivnede former – komme i fokus, kan kirken blive en sand oase i en verden, der støjer af annoncer og tomme show-offs. Det er der virkelig brug for i en tid, hvor mange kæmper med ensomhed, meningsløshed og stress. Kirken har altid været et sted, hvor vi kan se hinanden i øjnene og sige: “Du er ikke alene.” Men den magi udfolder sig kun, hvis vi tør være mennesker på godt og ondt – hvis vi tør være autentiske.

Grib chancen og giv kirken liv

Så kære kirke, hvad end du hedder: Omfavn det sårbare, vær modig nok til at lade traditionen få nyt liv, og tro ikke, at stort show og glimmer kan skjule manglen på nærvær. Kirken har potentialet til at rumme det dybe møde, den ægte samtale og det mest autentiske fællesskab af alle. Hvis vi griber chancen nu, behøver kirken slet ikke at dø – men kan tværtimod blomstre som aldrig før.

2 kommentarer til "Kirken dør, når autenticiteten udebliver"

Karin Rødvig

Fantastisk artikel . Jeg er helt enig i at vi skal smide facaderne og lade være med at skjule os bag rigtige ord rigtige rammer og kontrol. Der kræver mod at være autentiske og ægte men det er der mennesker mærker at vi er ligesom dem med problemer og op og nedture , det er i det nærvær andre kan relatere til os og der sker der noget fantastisk. Der findes ingen glansbilleder.

16. marts 2025 kl. 23:44
Karin Rødvig

Fantastisk og super rigtigt . Faren ved at gro fast i rammerne er altid tilstede fordi vi mennesker godt kan lide at have alting i bokse så vi dæmmer op for overraskelser , og det er netop der vi går glip af så meget. Det at smide facaderne og være de mennesker vi er på godt og ondt er tiltrængt, istedet for at virke som dem der er “ rigtige “ det er jo et skalkeskjul at gemme sig bag regler og “ det her er vi vandt til”. En fælde kan også være hovmod at vi ved hvad der er rigtigt osv tænk hvis alle kunne være menneske sammen med mennesker på godt og ondt at være autentisk og ægte er det der tiltrækker andre mennesker

16. marts 2025 kl. 23:37

Giv din mening til kende