Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:
Evangelist af Guds nåde

Astrid Melkær Andersen

Evangelist af Guds nåde

”Det rette miljø for min forkyndelse er en forsamling, hvor 99% ikke har hørt evangeliet”, siger Per Hyldgaard i dette interview.

Per Hyldgaards kald er at være evangelist. Med forkyndelsen på Sommerstævne 2022 i bevidstheden nævner jeg, at i en ikke-kirkelig sammenhæng ville man definere Per Hyldgaards forkyndelse som ’stand up’. Per Hyldgaard ser noget forbløffet ud, så jeg uddyber: ”Stand up er en meget krævende genre, der fordrer, at man kan udfolde et emne enkelt, ukompliceret og fængslende på baggrund af stor dybde. Det rammer efter min bedste mening din forkyndelse.”

Fokus for min tjeneste er at komme ud med evangeliet, hvor folk aldrig før har hørt det, for de skal også have en chance.

”Fokus for min tjeneste er at komme ud med evangeliet, hvor folk aldrig før har hørt det, for de skal også have en chance”, svarer Per Hyldgaard. ”Jesus har sendt os til hele verden. Det er ikke et spørgsmål om fortabelse. Hele samfundet forvandles, når mennesker bliver forvandlede i Kristus. Kirkens fingeraftryk i vores land har skabt et fantastisk rigt og privilegeret samfund. Hele grundvolden i samfundet er kirken og troen. I Rumænien kom en guitarspiller hen til mig. Han takkede for, at jeg havde forkyndt evangeliet for hans mor for 20 år siden. Det havde forandret hendes liv, og dermed også givet ham et bedre liv.”

Redningshelikopteren

Per Hyldgaard illustrerer forholdet mellem Gud og menneske meget enkelt: En mand står til den ene side, en kvinde til den anden. De to forbindes ved, at han tager dem begge i hånden. På samme måde forbinder Gud sig med mennesket gennem Jesus Kristus, der formidler frelsen til mennesker. Mennesket må hele tiden have fokus på Kristus. Kun Kristus kan frelse os. Der er kun én redningshelikopter, nemlig Jesus Kristus. Der er mange redningsveste; de er en god hjælp, men redningsveste redder ikke liv – det gør redningshelikoptere. Vi er nødt til at slippe vores redningsveste og række ud efter helikopteren. Vi må give slip og omvende os! Det er ikke et spørgsmål om at fordømme, men om at sætte mennesket frit!

Evangeliet i en nøddeskal

Per Hyldgaard forklarer, at han jo oftest forkynder i miljøer, hvor mennesker er optaget af at adlyde og please Gud. Animisme – at verden styres af usynlige ånder – hænger ofte sammen med stor angst for guder. Det centrale budskab er, at Gud elsker ethvert menneske og kalder os til ham: Der er en god Gud i himlen, der har skabt det enkelte menneske, men mennesket er faldet i synd og har brug for en frelser, for vi kan ikke frelse os selv. Johannes-evangeliet kap. 3 vers 16 er det centrale skriftsted.”

Sygdom er ikke Guds straf

På Gospel Outreachs hjemmeside nævnes guddommelige helbredelser, men det fyldte ikke meget i aftenens løb?

Vi har ikke fokus på det, men vi oplever, at helbredelser sker.

”Jeg er ikke helbredelsesevangelist,” forklarer Per Hyldgaard. ”Men vi lover hver gang at bede for de behov, der er. Der er mange behov. Vi beder en enkelt bøn for dem. Vi har ikke fokus på det, men vi oplever, at helbredelser sker. Sygdom er ikke Guds straf af mennesker. Gud er god og har omsorg for hele mennesket.”

Statistisk set sker guddommelig helbredelse i en ganske lille procentdel. Hvorfor griber Gud så sjældent ind?

”Det kan jeg ikke svare på. Jeg har næsten flere spørgsmål i dag, end da jeg begyndte. Jeg har hørt fantastiske beretninger og oplevet vidunderlige helbredelser – for så at komme hjem og skulle begrave en nær ven. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg kan kun gøre det, Bibelen siger: Bed for de syge. Hvad der sker, er Guds handling – det er ikke mit, men Guds ansvar.

Hvad siger du til dem, der ikke bliver helbredt?

Der er noget, der er større end helbredelse.

”Det er vigtigt ikke at efterlade dem tyngede med tanker om, at helbredelsen udeblev, fordi de ikke er gode nok, ikke tror nok. Håbet skal fæstes i Guds kærlighed og væsen. Man må opmuntre dem til ikke at give op. Det største mirakel er livet med Gud. Der er noget, der er større end helbredelse. Døden er ikke afslutningen, men indgangen til evigheden, hvor der ingen sygdom og smerte er.”

Hvad betyder guddommelige helbredelser i mission?

”Helbredelserne skaber tro. De har samme funktion i dag, som hos Jesus: Helbredelsen møder et menneskes behov, og det skaber tro. Det er en erfaring hos den helbredte. I Tjekkiet mødte vi en lungesyg kvinde. Hun kunne knapt gå. Vi bad for hende, og hun blev helbredt. Hun løb rundt i kirken. I Afrika ville hele forsamlingen have jublet af glæde, men i Tjekkiet var reaktionen mere afdæmpet: Dejligt – interessant!”

Hvad er forholdet mellem guddommelig helbredelse og lægevidenskab?

”Vi kunne ikke drømme om at tale imod lægevidenskab. Vi skal tage imod den hjælp, man kan få. Enhver hjælp viser Guds omsorg.”

Opvækst og baggrund

Per Hyldgaard fortæller: Min kone Lisbeth voksede op i Østhimmerlands Baptistmenighed og jeg i Missionsforbundet i Hjørring. Lisbeth kom til Hjørring for at uddanne sig til sygeplejerske, og vi blev en del af et stort frikirkeligt netværk af unge. Vi har tre voksne børn.
Teologisk autodidakt bortset fra et års bibelskole i USA, og nogle års ’sidemandsoplæring’ som præst i Missionsforbundets menighed i Hjørring. Et år som lærer for missionærbørn og missionær for Pinsevækkelsen i Tanzania; og to år i Missionsforbundets menighed i Brovst.
1995-2003 præst i Vesterkirken, Missionsforbundet i Stenum. ’Mit missionshjerte bankede stadig, og menigheden tilbød, at jeg kunne rejse ud to eller tre gange årligt.’
Fra 2004 har Per og Lisbeth fokuseret på den fælleskirkelige organisation Gospel Outreach, som forkynder evangeliet om Jesus Kristus, primært gennem kampagner i samarbejde med lokale menigheder og tjenester. Bagland for organisationen er det brede kirkeliv i Danmark.

Giv din mening til kende