Henrik Andersen,
Lyt til artiklen:
Åbn lyd i nyt vindue”Undervisningen foregår på engelsk. Det er lidt hårdt. Jeg bruger mange timer på studiet – også flere end de andre studerende,” fortæller An Tak. Trods udfordringerne med sproget og den ugentlige tur til Kolding giver han ikke op. Dertil er kaldet for stærkt.
På flugt fra regimet i Myanmar gik An Taks rejse over Thailand og Malaysia inden han kom til Danmark som kvoteflygtning i 2006. Inden flugten havde An Tak arbejdet som lærer i Myanmar. Som flygtning i Danmark bød livet på sprogskole og 10. klasse. Senere fulgte HF-studie og arbejde som tolk for andre flygtninge. I 2007 fik An Tak familiesammenføring med sin hustru Rai Pai. I dag bor familien i Ringe og tæller også en datter på 15 år og en søn på 14 år.
Det er ikke gratis at følge sit kald. Udgifterne til at studere på Acts Academy dækker An Tak selv:
”Min kone støtter mig. Hun har arbejde og forsørger familien. Vi er enige om, at jeg skal følge mit kald. Men det er lidt hårdt for os.”
Umiddelbart efter interviewet fik An Tak besked om, at BaptistKirken ønsker at støtte hans uddannelse økonomisk. Det var en meget velkommen besked.
Matu-folket
– kommer fra Chin-staten i det vestlige Myanmar. Her har de i århundreder levet i de bjergrige egne, der grænser op til Indien og Bangladesh. På grund af det kuperede terræn og mangel på infrastruktur har Matu-folket levet isoleret. Det har ført til udvikling af eget sprog, egne skikke og kultur.
Matus historie er præget af marginalisering og begrænset adgang til ressourcer. Både under kolonitidens britiske styre og efter Myanmars uafhængighed i 1948 har Matu-folket, lige som andre etniske grupper i Chin-staten, kæmpet for anerkendelse og selvbestemmelse.
Kristendommen blev introduceret i Matu-området i 1930’erne. Kristendommens indflydelse førte til dannelsen af Matu Baptist Association. I dag er kristendommen den dominerende religion blandt Matu-folket.
An Tak er leder af den lille Matu-menighed i Svendborg. 30 voksne og 32 børn, der samles så ofte det er muligt i ”Betania”, den gamle baptistkirke i centrum af Svendborg. Matu-menigheden blev oprindelig stiftet i 2014, og var en del af Svendborg Baptistmenighed frem til, den blev nedlagt i 2018. Her etablerede Matu Baptist Church sig som selvstændig menighed med CVR-nummer og orden i papirerne for at kunne overtage den gamle kirkebygning.
I oktober var Biak Chin Par Lian (Chin Chin), integrationskonsulent i BaptistKirken og Torsten Wendel-Hansen, formand for BaptistKirkens Integrationsudvalg, på besøg hos Matu Baptist Chuch. De beretter begge om en aktiv i menighed.
”Udover søndagsgudstjenesterne med børnekirke samles menigheden en gang om måneden til fællesspisning. De unge samles også en gang om måneden for at øve lovsang. Menighedens kvindegruppe står for bøn i kirken en gang om måneden. Det er også kvindegruppen, der står for besøg i alle hjem en gang om året og er tovholder på en masse praktiske ting i menigheden,” fortæller Chin Chin.
An Tak supplerer fortællingen om den aktive menighed:
”Der er også ’picnic’ for de unge: Udflugter til skov og strand – eller spændende steder som København! En gang om året pakker menigheden grill’en og tager til stranden i samlet flok.”
Det sociale fællesskab er stærkt i Matu Baptist Church.
Over fire dage i efterårsferien samlede menigheden teenagerne til bibelundervisning, sjov og leg.
”Vi har ikke selv så mange ressourcer, der kan undervise. Derfor havde vi spurgt Isaac Van Bawi Thang, der er præst i Chin Baptist Church Esbjerg sammen med Moses Lal Bawi Peng, om han ville undervise vores teenagere,” fortæller An Tak.
Menigheden har kun holdt et lignende arrangement en enkelt gang tidligere, så spændingen var stor. Menigheden stod for frokost og aftensmad – og rigeligt med sodavand og slik – til teenagerne. Og de unge var med hele vejen: Flere overgav deres liv til Jesus, og alle var begejstrede for Isaacs forkyndelse.
Isaacs undervisning fortsatte om aftenen, hvor resten af menigheden var inviteret. Isaac underviste på engelsk. Han har ikke været så længe i Danmark, at han er fortrolig med at undervise på dansk og i matu-menigheden taler man ikke Isaacs hakha-chin-sprog. An Tak fortæller:
”Undervisning på engelsk var ikke et problem for de ældste teenagere, men de 11 – 12-årige havde problemer med at forstå det hele på engelsk.”
De yngste fik alligevel god del i undervisningen: ”De er gode til at gætte, hvad de bliver fortalt,” ler An Tak og fortæller, at sammenholdet blandt menighedens teenagere blev styrket gennem fællesskabet om undervisningen.
An Tak fortæller, at hans egne udfordringer med undervisningen på Acts Academy blandt andet skyldes sproget: Undervisningen er på engelsk, og selv om han taler engelsk til husbehov, er det hårdt at blive undervist på et fremmedsprog, som man ikke taler til hverdag.
I kirken er sprog også en stadig større udfordring, fortæller An Tak:
”Børnene er født og opvokset i Danmark. De går i børnehave og skole og taler dansk i hverdagen. Hjemme og i kirken taler vi matu. Børnene forstår det hele, men de taler ikke særlig godt matu.”
For at børnene og de unge føler sig velkomne i kirken og forstår forkyndelsen, er menigheden begyndt at undervise dem både på dansk og engelsk.
An tak fortæller, at menigheden ligesom mange andre menigheder, har oplevet stigende administrative udfordringer siden oprettelsen i 2018.
”Jeg var kasserer i Chin Baptist Church i Ringe i fire år, inden jeg blev en del af Matu-fællesskabet i Svendborg i 2015. Så jeg havde en del erfaring,” siger An Tak. Men selv med den baggrund er han meget glad for den hjælp, han har fået af BaptistKirken i forhold til økonomi og regnskab.
An Tak er også meget taknemmelig for BaptistKirkens støtte gennem Integrationsudvalget og i særdeleshed Torsten Wendel-Hansens indsats:
”Hvis vi har haft noget, der var svært for os, har Torsten altid hjulpet. Han er der altid,” siger An Tak.
Ligesom alle andre kirkeledere har An Tak drømme for fremtiden. I Matu Baptist Church er man ikke blevet ramt af de unges ”flugt” til uddannelsesinstitutioner i storbyerne. Derfor drømmer An Tak om, at de unge Matu-folk vil drive menigheden videre:
”Vi oplever, at vores unge, der er rejst til andre steder, vender tilbage igen. Selv om de bor andre steder kommer de ofte til gudstjeneste. Det er min drøm, at de unge vil overtage ledelsen af kirken.”
Matu Baptist Church tilbyder rum for fællesskab, både åndeligt og fysisk. Samtidig forsøger menigheden at fastholde matu-sproget og -kulturen i menigheden. Med børn, der vokser op med dansk sprog og kultur i dagpleje, børnehave og skole ved An Tak, at menigheden møder udfordringer i fremtiden. An Tak er selv en central figur i menigheden, og hans historie og fokus på uddannelse er et inspirerende eksempel på engagement og tro på fremtiden.
Morten Olsens artikel om Matu Baptist Church:
“Nyt liv i gammel baptistkirke”
URL: https://baptist.dk/matu-baptist-church-en-menighed-med-tro-paa-fremtiden/