Kongen kommer på et æsel

Påske '23

Kongen kommer på et æsel

Hvad gør du, når du oplever Gud prikker til dig om at gøre noget fjollet? Det virker som Guds hvisken, men tør du handle på det?

Bente Christa Hansen,  

”Gå ind i byen og hent et æsel” sagde Jesus til disciplene, står der i biblens fortælling om palmesøndag.

Nu har Jesus ikke bedt mig hente et æsel, men somme tider står jeg i samme underlige situation som Jesus’ to disciple – at Gud beder mig gøre noget, som er latterligt. Hvor jeg føler mig til grin og tænker, min fantasi løber langt foran mig. Her har jeg svært at finde et Hosianna frem.

“Mor, nu er du pinlig” har mine børn ofte sagt, når jeg henvendte mig til vildtfremmede mennesker i Netto eller på gaden. Ja, det er usædvanligt, men hvad skal jeg gøre, når jeg bliver inspireret til at handle på min intuition?

Jeg har lært, at det – for det meste – er en hvisken fra Gud, som jeg skal gøre noget ved, selv om jeg føler mig dum. Når jeg ringer op til nogen, fordi jeg føler det er vigtigt – og det så oftest viser sig, at det var præcis, hvad de havde brug for?

”Gå ind i byen og hent et æsel” sagde Jesus til disciplene, står der i biblens fortælling om palmesøndag. Hvis de kunne – så må jeg vel følge deres eksempel. 😏

Men min sunde fornuft står ofte i vejen – eller min ulyst til at være underlig. Selv for Gud. Men jeg har lært, at lydigheden i de latterlige forehavender med Gud – de baner vej for Jesus, “han som kommer”.

De er Guds fodtrin på vej til andre menneskers liv, hvor Jesus banker på døren med et “Må jeg komme ind?”

Velsignelsen følger, når du kommer til andre i Herrens navn. Det prøver jeg at huske, når Gud be’r mig om fjollede ting – som virker lige så underlige som at “låne et æsel”. 🤨😶

Glædelig palmesøndag

.

Her finder du bibelteksten fra Matthæusevangeliet 21,1-9

“Da de nærmede sig Jerusalem og kom til Betfage ved Oliebjerget, sendte Jesus to disciple af sted og sagde til dem: »Gå ind i landsbyen heroverfor, og I vil straks finde et æsel, som står bundet med sit føl. Løs dem, og kom med dem. Og hvis nogen spørger jer om noget, skal I svare: Herren har brug for dem, men vil straks sende dem tilbage.”

Stephen Sandoval skriver her mere om baggrunden for, at Jesus ikke rider ind i Jerusalem med pomp og pragt – men på et æsel.

URL: https://baptist.dk/kongen-kommer-paa-et-aesel/