Vi sejled’ op ad åen…

… og vi sejlede i den grad også ned ad den igen. I år var Gudenåen målet for Aalborgspejdernes sommerlejr.

Astrid Melkær Andersen,

Fra Ry til Ulstrup og alt var planlagt: vi havde pakket mad til fire dage, koordineret transport ud og hjem og booket overnatningssteder. Men det gik ikke helt som planlagt.

På få minutter gik vi fra havblik til bølger med hvidt skum på toppene

Første dag i kanoerne startede tidligt. Vejrudsigten lovede blæsevejr i løbet af formiddagen, så allerede kl. 8 satte vi kanoerne i vandet med kurs mod Julsø. Vi forventede at skulle bruge kræfter på at padle i modvind, men vi havde på ingen måde forudset, hvad dagen ville bringe.

Over Birksø og ad åen ud mod Julsø gik det godt. Vi kunne næsten ikke mærke vinden. Alle styrmænd fik trænet dreje-teknikkerne, og vi var forberedte til at bruge en masse armkræfter, når vi drejede ud i Julsø.

Hold spidsen mod bølgerne

Allerede, da vi kom omkring den første pynt, råber de fra den forreste kano: ”Hold spidsen op mod bølgerne”. På få minutter gik vi fra havblik til bølger med hvidt skum på toppene. Med de mindste spejdere midt i kanoerne ville det være for farligt og alt for hårdt at krydse Julsø.

Lidt slukørede fik vi vendt kanoerne og padlede tilbage til Alling Teltplads, som vi havde lagt mærke til på vej ud ad åen. Fremme ved Alling Teltplads havde vi padlet 5 km op ad åen, og 3 km ned ad åen. Med bål, kortspil og pandekager til dessert holdt vi fast i den gode stemning.

Som spejdere giver vi ikke op, bare fordi vejret er en smule imod os. På dag to var vi igen fast besluttede på at krydse Julsø. Nu skulle det være! Det gik også bedre end dag ét, men halvvejs til Himmelbjerget blæste det op til cirka 12 m/s – stik modvind.

Plan B

Nu var der ikke andet at gøre end at aktivere Plan B, som vi heldigvis var blevet enige om inden afgang. Med udsigt til fortsat kraftig modvind drev vi tilbage mod Ry, mens vi lagde alternative planer for lejrens sidste to dage.

Efter to dage med modvind både fysisk og mentalt valgte vi bare at lave en anden lejr, end den vi havde planlagt. I løbet af aftenen havde vi opdaget flere Geocaches (”skatte” gemt af andre, som man kan finde vha. GPS-koordinater), som kun kunne nås til søs. Derfor satte vi kanoerne i vandet og padlede rundt på de rolige stræk efter Geocaches. Hver gang en ny plastikboks dukkede frem, var det en sejr, og de foregående dages nederlag var (næsten) glemt.

Effektiv Corona-afstand

Den sidste dag på lejren skulle bruges til at give spejderne en anderledes oplevelse. Lokalområdet var udforsket både til lands og til vands og en spontan idé fra aftenens lejrbål blev realiseret: Vi dropper kanoerne og tager toget til Aarhus og ser Den Gamle By! Og på lejrens eneste solskinsdag opdagede vi, at lugten af bål og våd spejder skaber helt naturlig Corona-afstand til andre mennesker.

Årets sommerlejr blev langt fra, som vi havde forventet, men det bliver helt sikkert en lejr, som vores spejdere fortæller deres børnebørn om, når de bliver gamle.