Svindel blev forpurret

Svindel blev forpurret

Baptistkirken Bornholm blev udsat for net-svindel i februar – for knapt 35.000 kr. Men mirakuløst er pengene kommet tilbage.

Lone Møller-Hansen,  

Den 18. februar i år fik kasserer i Baptistkirken Bornholm Noomi Hansen en mail fra menighedsrådsformand Lillian Andersen – som så ofte før. Hun blev bedt om at overføre et beløb til udlandet, hvis det kunne lade sig gøre. ”Det kan jeg, og det skrev jeg til hende. Jeg fik alle bankoplysninger. Beløbet var 4.650 Euro. Menighedsrådet overvejede nogle tekniske investeringer, så jeg tænkte, at det måtte være dét. Desværre viste det sig, at det var et svindelnummer,” fortæller Noomi.

Heldigvis skulle Lillian og hun mødes kl. 18 samme dag og de fandt hurtigt ud af, at Baptistkirken Bornholm havde været udsat for svindel. Det samme er sket for mange andre også kirkelige organisationer og menigheder. Sidste sommer blev Danske Kirkers Råd desværre udsat for et noget større svindelnummer og mistede næsten en mio. kr.

Det sker ved, at en svindler sender en mail, der ser ud til at komme fra fx menighedsrådsformanden. Hvis man sender en mail retur, kan man imidlertid se, at den ikke går til formandens normale mail-adresse, men det er ikke altid, man bemærker det.

Men altså samme aften 18. februar kontaktede Noomi banken, som lovede at hjælpe. ”Men det ville koste os 350 kr. Det sagde jeg ja til og dagen efter anmeldte jeg det til politiet,” fortæller Noomi videre.

Selvfølgelig blev menighedsrådet orienteret og her blev det aftalt, at indtil videre skulle det ‘holdes inden for hjemmets fire vægge’.

Sorg er til glæde vendt

”Vi ville afvente situationen og så give en orientering på menighedens årsmøde den 22. marts,” fortsætter Noomi.

Tiden er gået, og der har ikke kunnet afholdes årsmøde pga. Corona-krisen, så menigheden blev først i sidste uge orienteret – og det skønne, der så er sket i mellemtiden, er, at de har fået de 4.650 Euro retur. Dette skete den 27. april. Ud over de 350 kr., banken har taget i afgift, er der en lille difference på grund af kursen.

”Så sorg er til glæde vendt, og vi er blevet noget klogere”, siger både Noomi og Lillian. Ved større overførsler vil Noomi herefter altid sikre sig telefonisk, at alt er korrekt!

Gud: ”Jeg har styr på det”

Noomi var i øvrigt til en anledning i Gospelfællesskabet Bornholm den 18. februar om aftenen. Lettere rystet. Men undervejs i aftenens program var der sang og bøn, og her blev Noomi forvisset om, at også denne sag var i Guds hånd. Og det har hun været fortrøstet af siden, når hun er blevet grebet af selvbebrejdelse. At pengene nu er tilbage på menighedens bankkonto, opfatter hun som et bønnesvar. ”Det kan vi som menighed også roligt gøre. Det sker ikke altid – for eksempel ikke for Danske Kirkers Råd – men det skete altså for os. Gud ske tak og lov,” tilføjer Lone Møller-Hansen, menighedens præst.

Ulla Holms råd

Regnskabsfører i BaptistKirken, Ulla Holm, fortæller, at flere menigheder har været udsat for svindelforsøg af netop denne type. ”Jeg har konkret viden om tre ’sager’ i menigheder. Også Baptistkirken i Danmark har været udsat for et svindelforsøg. I ingen af disse sager lykkedes svindelen, men forsøgene kan være meget overbevisende, så jeg forstår godt, at det kan ske.

Mit råd til kassererne er: Overfør aldrig penge, hvis ikke formålet og modtagerens identitet tydeligt fremgår. Får du uventede anmodninger om overførsler, så kontakt afsenderen via telefon eller SMS og få rigtigheden konfirmeret. Lad dig ikke presse af, at der står, at det haster! Hvis noget virkelig hastede, ville afsenderen så nøjes med at sende en e-mail og satse på, at du så den med det samme?”

URL: https://baptist.dk/svindel-blev-forpurret/