Henrik Andersen,
Brown har i mange år arbejdet med menneskerettigheder, og særligt religionsfrihed har optaget ham. Han har både skrevet om emnet og arbejdet med det blandt forfulgte kristne over hele verden. Det arbejde er han fortsat med som generalsekretær for BWA, der også har en lang tradition for rettighedsarbejder på hele kloden.
Arbejdet med religionsfrihed og retten til at skifte sin tradition ligger til familien, både familien Brown og den baptistiske verdensfamilie. Da FN pagten blev vedtaget i 1945 i San Francisco, havde en tidligere generalsekretær for BWA lobbyet for at religionsfrihed skulle være en del af pagten. Han medbragte 100.000 underskrifter fra baptister i hele verden, på trods af krigstid og den usikre situation verden befandt sig i. Det første historiske dokument skrevet på engelsk, der nævner religionsfrihed er også skrevet af en baptist.
”Der findes ikke en forfulgt kirke og en kirke, der ikke er forfulgt. Der er kun én kirke.”
I sin egen familie har Brown også eksempler at følge. Hans kone Amys familie stammer fra Sverige, men blev forvist da det blev opdaget at en af mændene døbte mennesker ved fuld neddykkelse. Hendes oldefar tilbragte også fem år i et kommunistisk fængsel i Kina på grund af sit arbejde som missionær. Browns egen far var også præst, der arbejdede med religions frihed.
Religionsfrihed eksisterer på et spektrum, og selv hvis man lever i en del af verden, hvor den ikke er under (samme) pres, som andre steder, betyder det ikke at man kan frasige sig sit ansvar. Som Brown siger det: ”Der findes ikke en forfulgt kirke og en kirke, der ikke er forfulgt. Der er kun én kirke.”
Vi ved fra forskning og historiske eksempler, at den bedste måde at forbedre en usikker situation er at sikre lokalt, regionalt og internationalt engagement. Det så vi i slutningen af sidste år, da en foreslået lov i Bulgarien betød at mange protestantiske kirker var lukningstruede. Bulgarske baptister demonstrerede, europæiske baptister lagde pres på regeringen, baptister fra hele verden skrev til bulgarske ambassader og BWA arbejdede med FN og de amerikanske myndigheder. Det betød at den foreslåede lovgivning blev forkastet og kirkerne kunne forblive åbne.
“Så mange velstående samfund er plaget af sekularisering og frådseri med deres rigdom. Kirken må være en profetisk stemme i dette og tale til dem der lider under dette paradigme.”
Når man taler om kriser, kommer det ofte til at handle om lande og situationer, som ligger langt fra vores hverdag i Danmark. Men Brown pointerer: ”Ethvert samfund har sammenhænge hvor der er umødte behov.”
Som eksempler nævner han sult, hjemløshed og herboende flygtninge. Han inviterer os til at spørge os selv, hvilke behov vi ser i vores samfund, som ikke bliver mødt. I tråd med Jesu eksempel skal vi se på de behov der er omkring os. Jesus modellerer for os en forståelse for de virkelige behov der er i vores samfund.
“Så mange velstående samfund er plaget af sekularisering og frådseri med deres rigdom. Kirken må være en profetisk stemme i dette og tale til dem der lider under dette paradigme.”
URL: https://baptist.dk/kirken-skal-vaere-en-profetisk-stemme/