Henrik Holmgaard, Bethelkirken, Tjeneste- og Uddannelsesudvalget (TU),
Uddannelse af danske baptistpræster foregik tidligere i Tølløse og senere i samarbejdet omkring SALT. I dag er det helt ude af BaptistKirkens hænder. Men teologisk uddannelse alene gør ikke nogen til præst. Uddannelse er vigtig for at tilegne sig teologi som teoretisk disciplin og opnå en særlig viden, men gode præster skabes kun ved at følge andre gode præster. Mesterlæreren er central, fordi discipelskab er præstens første kald – og mesterlæren foregår i den lokale menighed.
Mange menigheder mangler præster, og derfor er udfordringen dobbelt: Menigheden mangler en præst, og derfor mangler der en præst til at give håndværket videre til næste generation. Det er en alvorlig situation!
Det er ikke en ny udfordring for BaptistKirken, men den udvikling kan kun ændres, hvis alle menigheder ser det som et fælles ansvar at løse opgaven. Situationen for de ‘etnisk danske’ menigheder – uden at tælle migrantmenighederne med – ser således ud:
40 menigheder
29 præster, 4 menigheder har 2 præster
15 menigheder er uden præst
Aldersfordeling:
20-29 år: 1
30-39 år: 8
40-49 år: 5
50-56 år: 10 (5 er over 57 år)
60-70 år: 2
70 år eller derover: 3
Fremskrivningen tager kun højde for dem, der går på pension:
40 menigheder
19 præster
25 menigheder er uden præst – forudsat, at de 4 menigheder fortsat har 2 præster
Alt andet lige vil 2/3 af menighederne i BaptistKirken i 2025 stå uden præst
Menighedsfakultetet i Aarhus: 1
Aarhus Universitet: 4
Københavns Universitet: 1
3K[1] i Aarhus: 4
3K i København: 2
Af de 12, der er i gang med at studere teologi, er én allerede ansat som præst.
Der er ingen garanti for, at de studerende bliver præster efter studierne.
I dette udvalg arbejder vi med en række spørgsmål, som vi gerne deler med menighederne:
I Tjeneste- og Uddannelsesudvalget (TU) har vi brug for flere fakta. Derfor arbejder vi med flere parallelle tiltag:
Den tidligere trivselsundersøgelse fra 2000 viste, at flere præster holdt tidligt op pga. manglende trivsel. Et problem var bl.a. ensomhed. Hvis det samme gælder i dag, vil endnu flere præster stoppe indenfor de næste 10 år. Det vil gøre udfordringen endnu større. Derfor har vi i TU fokus på uddannelse af nye præster samt trivsel og udvikling blandt de nuværende præster. Men den opgave kan udvalget ikke løse alene. Kald og udrustning af fremtidens præster begynder i den lokale menighed, og ansvaret skal løftes i fællesskab.
1 Professionsbachelor i Kristendom, Kultur og Kommunikation, 3K
2 Den Fælles Frikirkelige Uddannelse (FFU) er et initiativ, som er igangsat af en række forskellige frikirker i Danmark. Formålet med samarbejdet er i fællesskab at løfte opgaven med uddannelse og træning af nye og nuværende præster, og sammen imødekomme den stigende præstemangel. Målet for FFU er at se fremtidens frikirker få bedre præster og ledere, som i endnu højere grad kan arbejde med kirkens missionale kald og opgave. Læs mere på www.ffu.dk.
URL: https://baptist.dk/fremtidens-praester-er-et-faelles-ansvar/