Fasten

Advent – jul – helligtrekonger – faste – påske – pinse – trinitatis

Fasten

Kirkens år forløber i sin egen rytme, der fastlægges af højtiderne. Kirkeåret er uafhængigt af årstiderne, men sætter sit præg på menighedens liv. Serien omhandler den fase i kirkeåret, der er relevant ved udgivelsen af det enkelte nummer af baptist.dk

Raymond Jensen,  

Raymond Jensen:

De sidste 40 dage før påskedag kalder vi fasten. Forbilledet er de 40 dage, Jesus tilbragte i ørkenen efter sin dåb og før sin tjeneste som Guds søn. Faste betyder to ting. For det første: En bøn om at blive holdt fast af Guds magt i livets kampe.[1] For det andet: Hjælp til at holde fokus på andet end sig selv!

Det er en fysisk nødvendighed, at vi skal spise og drikke for at kunne fungere; men det er også en sandhed, at store mængder mad, drikke og søde sager gør os trætte og ukoncentrerede. De påbud, vi finder i Bibelen, har til formål at styrke os og hjælpe os til at blive i lyset og skelne mellem godt og ondt. De skal fri os fra at synke ned i passivitet og egoisme.

Én arabisk stemme

Fasteteksterne er kamptekster. Fyldt med kritik! Fyldt med velsignelse! Fra Gud til os. Læs Esajas’ bog kapitel 58. Her hagler det med kritik af uværdige arbejdsforhold – og selvpineriet i fastedragt får et skud for boven. Og så påstår folket, at Gud ikke ser dem. Egoismen spærrer: “Nej, den faste, jeg ønsker, siger Herren, er at løse ondskabens lænker.”[2]

Der findes ondskab. Det onde opererer fortsat i verden, og onde mennesker lægger åg på andre mennesker og berøver dem deres mad, hjem, tøj og frihed. Lige så hård Gud er, lige så blødt giver han sig til kende hos Esajas: “Når du deler dit brød med den sultne”[3], så vil Herren svare dig og vise sig for dig: “Her er jeg!”[4], siger Herren. Faste handler om alt andet end dig selv. Din faste skal være til fordel for andre!

Sejrsfest og lovsang

Efter fasten følger sejrsfesten og lovsangen påskemorgen. Vi har set lyset og valgt side. Vi hilser Jesus Kristus og byder ham velkommen: “Hil dig, frelser og forsoner!” – og sammen synger vi af fuld kraft:

Ja, jeg tror på korsets gåde,
gør det Frelser, af din nåde.
Stå mig bi, når fjenden frister!
Ræk mig hånd, når øjet brister!
Sig: Vi går til Paradis![5]


[1] Salmernes Bog kap. 31, vers 3

[2] Esajas kap. 58, vers 6

[3] Esajas kap. 58, vers 7

[4] Esajas kap. 58, vers 9

[5] Salme af Grundtvig, Baptisternes Salmebog nr. 184

URL: https://baptist.dk/fasten/