Henrik Andersen,
Lyt til artiklen:
Åbn lyd i nyt vindue”Det er bedre, at de er lidt sjove for børn. Så man ikke bare får læst sådan en kedelig historie op for sig,” siger Ludvig Martens på 10 år. Lillebror Sigurd på 7 år mener også, at han husker historierne: ”Fordi jeg har hørt det for sjov.” Drengene er gået med til interviewet om de skøre historier, der i et par uger har været godnatfortællinger i hjemmet. Historien om Elias og Kong Akab i Første Kongebog, kapitel 18, er et hit. Når Akab byder Elias velkommen på slottet med ordene: ”Du er lige så velkommen, som et myggestik på min ene balle!” synes drengene, at det tager godnathistorierne til nye højder.
Jakob Svendsen
Jakob Svendsen (født 1980) er en dansk standupkomiker, der har vundet Danish Open og tre gange været nomineret til Årets Talent ved Zulu Comedy Galla. Han er uddannet cand.scient. og har undervist i matematik og datalogi på Gladsaxe Gymnasium. Jakob debuterede som komiker i 2009. Med udgangspunkt i sin kristne tro har han lavet de to shows ’Kristen i krise’ og ’Næste(n)kærlig’.
Det spørgsmål stillede ”Anne” engang på religion.dk. ”Humor er en menneskelig egenskab … Men så snart du vil overføre en menneskelig egenskab til Gud, skaber du Gud i dit eget billede,” var svaret. Når man læser Jakob Svendsens ”Bibelen for sjov”, er det svært ikke at tro, at det faktisk forholder sig omvendt: Gud har humor, vi er skabt i Guds billede og derfor har vi også humor! Måske er Jakob Svendsen skabt i et billede med særlig indramning, hans humor er i hvert fald lidt ud over det sædvanlige.
”Formålet er at formidle glæden ved noget, der betyder utrolig meget for mig,” siger Jakob om bogen. I sin formidling bruger han moderne sprog og referencer, som børn kan forstå. Det bringer bibelhistorierne ned i børnehøjde. I næsten alle historierne inddrager Jakob Svendsen elementer fra hverdagen og populærkulturen. På den måde bliver fortællingerne genkendelige og underholdende.
Dyreperspektiv og forskydning er et par af de andre tricks Jakob bruger til at fange børnenes opmærksomhed: Når Jesus renser templet, er det duerne, Thilde og Sanne, der fortæller historien fra deres bur på tempelpladsen.
Standup-genrens hurtige opbygning til en vittighed gennem to tre replikker går igen i mange historier. Det er måske bogens største svaghed: At historierne egner sig langt bedre til at fremføre på en scene end til traditionel højtlæsning for børn.
I Aalborg fortæller Ludvig og Sigurds far, Jakob Martens, at han hurtigt blev klar over, at drengene fik meget mere ud af historierne, når han ”spillede” de forskellige figurer.
”Men det krævede lige en gennemlæsning eller to, før jeg fik alle detaljer, ordspil og underliggende meninger med,” siger Jakob Martens.
Uanset virkemidler sker formidlingen gennem hele bogen med stor respekt for de bibelske fortællinger. Humoren fordrejer ikke budskaberne, men medvirker nogle steder til, at bogen virker en smule overfladisk. Men det ændrer ikke ved, at ”Bibelen for sjov” har et stort potentiale i forhold til forkyndelse for børn.
Bogen er rigt illustreret med detaljerige sort/hvide stregtegninger, der hver for sig fortæller en historie. En lang række af de mere morsomme replikker er fremhævet med en iøjnefaldende skrifttype. Det er umuligt at overse, at hyrden Lukas i juleevangeliet ikke forstår de tre vise mænd:
”WHAT?!” hviskede Lukas til de andre. ”Guld er da okay – men MYRRA? Og så har de taget røgelse med herind? Der er fuld af hø? Det er super-brandfarligt… Hvad tænker de på?”
Mikkel Straarup Møllers illustrationer understøtter fortællingerne på en fantasifuld og levende måde, der bidrager til formidlingen af budskaberne til børn. Et eksempel på Mikkel Straarups humoristiske stil er en illustration af Gud, der fumler med en limpistol og æsker med øjne og fjer, mens han skaber dyrene. Et andet sjovt eksempel er bogens forside, hvor flasken med ”Kildevand” har undergået et mirakel og indeholder en rød væske…
I køkkenet hos familien Martens er far Jakob efterhånden ved at overtage rollen som interviewperson. Vi får læst højt af flere af historierne. Drengene foreslår på skift de sjoveste replikker. Sigurd er vild med historien om David og Goliat:
”Den er sygt sjov. Når Goliat råber gi’r det ekko. Så råber David bare ’Hvad drikker Møller’…”
I Flugten fra Ægypten er det illustrationen af de delte vande, der er sjovest, mener Sigurd:
”Der er en hale fra en hval og en ubåd.” Vi kigger på tegningen og ser en kvinde, der bærer på en mikrobølgeovn og et vejskilt med ”Glat i vådt føre.” Nu er det pludselig de voksne i selskaber, der griner højest.
I historien om Babelstårnet spiller Jakob Svendsen på den dobbelte betydning af ordet grund – når man bygger, skal der både være en grund til at bygge og en grund at bygge på. Både Ludvig og Sigurd griner højt, da de skal forklare vittigheden: Den har de nemlig fanget.
“Bibelen for sjov” præsenterer en Gud, der er både magtfuld og kærlig. Men også en Gud der er humoristisk på et plan, børn forstår. I køkkenet er Ludvig og Sigurd meget bevidste om bogens formål: ”Den laver ikke grin med Gud,” siger Ludvig og Sigurd fortsætter: ”Den laver bare sjov.”
Bogen fokuserer på Guds positive egenskaber. Den præsenterer Gud som en, børn kan elske og ikke behøver bekymre sig om at frygte. Ludvig og Sigurd holder meget af den Gud, de møder i ”Bibelen for sjov.”
Køb “Bibelen for sjov” der, hvor du plejer at købe bibler – eller bestil direkte hos Bibelselskabets Forlag
URL: https://baptist.dk/bibelen-for-sjov-en-bog-for-boern-og-barnlige-sjaele/