Gud har planer for os

Gud har planer for os

Enok er ulønnet præst og leder af den tamilske menighed i Holbæk. Han har været i Danmark i 36 år og har en gribende omvendelseshistorie.

Renathe Zimmermann,  

Enok, der egentlig hedder Arulthavaraj Arulamapalam, er vokset op med en stærk hinduistisk tro i Sri Lanka og måtte under borgerkrigen i 1985 flygte til Danmark. Krigen sluttede ikke efter de forventede to-tre år, men først i 2009. Det betød varigt ophold i Danmark.

På en af sine rejser til Thailand og Singapore fandt Enok sin kærlighed, blev gift og kom tilbage til Danmark. Efter 11 mdr. blev hans kone gravid, men desværre kom barnet tre måneder for tidligt, og Enoks kærlighed døde i forbindelse med fødslen: ”Herefter kunne jeg ikke tro, at Gud fandtes, og jeg mistede troen. Jeg begyndte at drikke og tage stoffer.”

Kaos – og fred

Enok havde lykkeligvis en kristen ven, som var vedholdende over for Enok, selvom Enok frabad sig det. Da Enok forsøgte at hænge sig, var han efter tilskyndelse ved Enoks dør: ”Jesus sendte en ven i sidste øjeblik. Han talte igen om Jesus Kristus, og denne gang fik jeg en lille tro på, at Jesus faktisk kunne findes i virkeligheden”.

Jesus sendte en ven i sidste øjeblik.

Enok begyndte at følge med til gudstjeneste, fik indre fred, stoppede med druk og stoffer og blev til sidst døbt i 1996: ”Sammen gik min ven og jeg ud for at fortælle om Jesus Kristus, og om hvad Gud har gjort i mit liv.”

Præst for tamilsk menighed

”Vi startede en menighed for tamilerne i Hillerød, men det var for langt at køre for de fleste. Der var flere tamilere omkring Holbæk, så vi lejede baptistkirken på Kløvermarksvej i Holbæk, og i 1999 blev jeg præst for Holy Spirit Missionary Church”.

Samtidig med at Enok blev præst for menigheden, har han også i alle årene haft lønnet arbejde – først på en plastikfabrik, siden med rengøring og nu som taxachauffør. Via Hans Henrik Lund og BaptistKirken fik Enok kontakt med en tamilsk præst og underviser fra Indien, pastor Selva, (Selvarkumar Prabhakar, som var med på Missionsstævnet i 2004). Han underviste pastor Bala (Balasubramaniam Sinnathural) fra Svendborg og Enok i teologi sammen med syv andre præster, der deltog sporadisk.

Diplom i bibelkundskab

Enok siger: ”Jeg er så glad og taknemmelig for, at jeg fik Bibel Theory Diplom, og at BaptistKirken tilbød os det, for vi bragte det videre til vores kirkemedlemmer. På et tidspunkt kunne BaptistKirken ikke længere få pastor Selva til Danmark, så jeg betalte selv, så jeg kunne færdiguddanne mig. Bagefter har Holy Spirit Missionary Church tilbudt uddannelsen til en flok af vores medlemmer, hvoraf ni blev færdige og fik diplom i 2015”.

Jeg er så glad og taknemmelig for, at jeg fik Bibel Theory Diplom.

Der er ca. 54 medlemmer i menigheden, som mødes hver uge til gudstjeneste, og der kommer også nye til. Der er fem småbørn, en del unge, en stor mellemgruppe og få ældre. Under Coronaen har der kun været ca. 25 til stede fysisk, mens rigtig mange har fulgt gudstjenesten på skype. Hver måned mødes menigheden til bibelundervisning, og en gang om måneden er der også fastegudstjeneste. Til jul og nytår er der altid særlige anledninger.

Samarbejde med Holbæk Baptistmenighed

Der er et tæt samarbejde med den danske menighed i Holbæk, hvor de to menigheder mødes en gang i kvartalet for at koordinere aktiviteterne og tale om, hvordan det går hos hinanden. Den tamilske menighed er selvkørende og har kun brug for den hjælp, som BaptistKirken tilbyder en del af de små menigheder med at registrere gaver samt indberetningen til Told og Skat.

Bosat i Frederiksværk

Om Sri Lanka:

Tamiler: 26% af befolkningen i Sri Lanka. Sproget hedder tamil.
Singaleser: 74 % af befolkningen i Sri Lanka. Sproget er singalesisk.

Enok bor i Frederiksværk, er gift på ny og har tre børn udover Kumariee, som har hjulpet med dette portræt af menigheden. Der er langt til kirke, men Enok fylder gerne bilen med medlemmer fra Hillerød og Roskilde.

URL: https://baptist.dk/gud-har-planer-for-os/