Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:
Tro skal føre til handling

Tro skal føre til handling

’Vær ordets gørere og ikke kun dets hørere’ skriver Jakob i Det Nye Testamente[1]. Det gælder stadig. Tro skal føre til handling, ellers er den ikke virksom – men troens handling kan se meget forskellig ud.

Ældre mennesker kan føle sig til overs: ’Jeg kan jo ikke noget mere…’. Men det er ikke sandt. Man kan altid bede. Også det er en handling. Måske endda den vigtigste, for så trækker vi på de største kræfter i verden, Guds!

Hvordan ser din tro ud i praksis? Unge mennesker har udfordret mig og spurgt: ’Hvis din kirke lukker i dag, hvem vil så græde over det?’ Det er et vigtigt spørgsmål. Hvis det kun er menighedens medlemmer – og måske endda kun nogle af dem – så er der noget rivende galt.

Næstekærlighed og mission

Jesus siger, at vi skal elske vores næste som os selv. Det skal også kunne mærkes; tro skal være virksom i kærlighed. Læs hvordan det kan opleves i Silkeborg, Aarhus og Holbæk. Hvad er historierne fra din kirke?

Ofte får vi hele armen igen!

Jesus siger også, at vi skal gå ud i alverden og gøre mennesker til hans disciple. Det er i allerhøjeste grad handling! Thomas Willer udfordrer os ved at spørge, om vi tror så meget på vores tro, at vi tør fortælle andre, at Jesus er vores og verdens frelser. Kun på den måde kan kirken vokse med nye trosfællesskaber.

Troens gennemprøvede praksis

’Frygt ikke, tro kun’ skriver Birger Nygaard ganske vist. Men det betyder ikke, at troen er inaktiv. Snarere at frygten ikke må lamme os. Skam og skyld over ikke at slå til må heller ikke blive en undskyldning for ingenting at gøre.

Birger Nygaards recept lyder på troens gennemprøvede praksis med bøn og bibellæsning. Det er handlinger, som ved gentagelse øger troen. Når vi vælger at tro, at der er én, der hører os, når vi beder, så giver det mening at bede. Også selvom vi ikke altid får svar på vores bønner.

På samme måde vokser troen, når vi rækker den anden en lillefinger. Ofte får vi hele armen igen! Det gælder både fra Gud og næsten.


[1] Jakobsbrevet kap. 1, vers 22

En kommentar til "Tro skal føre til handling"

Birgitte Jensen

Godt skrevet! Jeg savner min kirke, men p.gr.a. mit hoved-traume kan jeg ikke komme. Men kirken har reddet mit liv! Tak for alt!??❤️

17. juli 2016 kl. 11:21

Giv din mening til kende