Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:
Hvorfor ‘kristen yoga’?

Hvorfor ‘kristen yoga’?

For et par år siden havde jeg en idé om, at hinduer brugte yoga som en slags tilbedelse – i stil med at kristne synger lovsange eller salmer. At de enten kom i ekstase gennem yoga eller forsøgte at forsvinde fra virkeligheden gennem yoga-meditation. Siden fandt jeg en masse gratis yoga-videoer på YouTube. Til min overraskelse opdagede jeg, at moderne yoga primært var ‘fitness’ kombineret med dybe stræk og fokus på vejrtrækning.

 

 

Crossyoga

Crossyoga tager typisk en time, og instruktøren begynder med bøn og ofte en bibeltekst som tema. Med dybe vejrtrækninger beder instruktøren Guds ånd om at fylde deltagerne. Der gives slip på eventuel stress, vrede, frustration, sorg mm. Derefter er der forskellige bevægelser og stræk. I en ‘slow time’ bruges op til et minut i hver stilling, mens en ‘flow time’ er kendetegnet ved hurtigere skift mellem bevægelserne. Undervejs er der typisk bøn eller refleksioner over temaet.

Alle timer afsluttes på gulvet liggende i en afslappende stilling. Her opfordres deltagerne til at hvile i Guds kærlige favn. Nogle gange laver instruktøren en meditation, andre gange er der stilhed i 5-10 minutter.

Læs også www.crossyoga.dk og www.Yogafaith.dk

Efter online yoga oplevede jeg at være rolig og have mere mental plads til bøn og bibellæsning. Det var derfor naturligt for mig at undersøge, om nogen havde koblet kristen tro med yoga. Efter lidt søgen fandt jeg Yogafaith – eller Crossyoga, som vi nu kalder det i Danmark og Skandinavien. At lave crossyoga er en af de bedste gaver og opgaver, Gud har givet mig.

Er al yoga så bare helt fin?

Hvis nogen siger: ‘Jeg dyrker sport’, vil de fleste spørge: Hvilken slags sport? Foldbold, golf, svømning? Tilsvarende med yoga. Der findes 100-vis af yogaformer. I dag er yoga blandt andet akrobatik, styrketræning, meditation, dans og bevægelser i vand.

Der er typer af yoga, som jeg ikke vil deltage i.

 

 

Yoga har udviklet sig mere de seneste 40 år end de tidligere 3.000 år. Vestlig bevægelsesyoga (Hatha yoga) består primært af stillinger og teknikker, som er opfundet i vesten siden 1970‘erne.

Yoga er nogle steder ren fitness, og andre steder har man et mere spirituelt udtryk. De fleste vestlige yogainstruktører hævder, at yoga er spirituel ved at være ‘ikke fordømmende’. Alle religiøse holdninger skal kunne rummes i yoga. Dvs. man ønsker ikke at pådutte hindu-filosofi, men grundtonen er, at der er mere i tilværelsen end det, videnskaben kan bevise.

Skulle jeg gå til yoga som deltager, ville jeg snakke med instruktøren omkring dennes motiver. Der er typer af yoga, som jeg ikke vil deltage i. Enten fordi der indgår bevægelser, som ikke er sunde for kroppen, eller fordi en særlig yogatype ikke stemmer overens med min tro. Det kunne fx være kundalilhi-yoga.

Hvorfor blande ‘motion’, bibel og bøn?

Årsagen er på sin vis enkel: Gud har skabt mennesket med en krop, et intellekt og en ånd. Alt hænger sammen og påvirker hinanden, om vi vil det eller ej. Stress og tankemylder påvirker søvn og appetit og måske derfor også oplevelsen af Guds nærvær. Smerter påvirker humøret og overskuddet, mens positive tanker, fx ved alvorlig sygdom, kan forbedre din fysik. Dybe vejrtrækninger, som bl.a. bruges i yoga, aktiverer det beroligende nervesystem og afhjælper derfor stress – sådan har Gud skabt os.

Gud har skabt mennesket med en krop, et intellekt og en ånd. Alt hænger sammen og påvirker hinanden, om vi vil det eller ej.

Hvis rolige bevægelser og dybe vejrtrækninger gør noget godt for os, hvorfor skal kristne så ikke bruge det? Hvorfor ikke bruge kroppens bevægelser som et redskab til at styrke troen og kaldet? Ingen religion kan tage patent på særlige bevægelser eller på vejrtrækningen. Er Jesus i fokus, kan jeg ikke se noget problem i at lave ‘kristen yoga’. Man kan kalde det ‘bevægelser, stræk og bøn’, men så vil kirkefremmede typisk ikke ønske at deltage. Yoga er trendy, og der er nærmest automatisk interesse for alt, som betegner sig som yoga.

Giv din mening til kende