Dybt ind i relationen med Gud

Uddannelser i teologi

Dybt ind i relationen med Gud

”Vi skal kæmpe for, at så mange mennesker som muligt kommer dybt ind i relationen med Jesus. Det er, hvad det hele drejer sig om”, fortæller Rasmus Jonstrup Hansen, der er 23 år, bosiddende i Aalborg og lige færdig med sin bachelor i teologi fra Aarhus Universitet.

Vibeke K. Dalsgaard,  

”I min barndom kom jeg lidt on/off i kirken”, beretter Rasmus, ”men jeg fik aldrig en personlig tro. Da jeg blev teenager, blev jeg ven med de andre unge i Bethelkirken og begyndte at komme flere gange om ugen. Her mødte jeg Jesus. Det var overvældende, men vidunderligt, og mit liv blev aldrig det samme igen. Mine klassekammerater lagde mærke til det, og over ti kom med i kirke. Flere af dem begyndte at komme fast!”

Kald fra Gud

I sommeren 2010 oplevede han som 16-årig ganske enkelt, men på forunderlig vis, at Gud kaldte ham til at blive præst. ”Det var en vild, overnaturlig oplevelse”, siger Rasmus og fortæller videre: ”Gud gav mig en dyb længsel efter det i min bøn, bekræftet af et profetisk ord og nogle ord i min bibellæsning. Siden da er jeg gået efter kaldet. Derfor begyndte jeg at prædike rundt omkring og lave ungdomsarbejde i kirken. I gymnasiet valgte jeg også at læse græsk og latin på A-niveau. Det sparede et helt år i teologistudiet.”

Universitetsstudium og/eller Menighedsfakultetet

Bacheloren er efter tre års studium i hus, og Rasmus fortsætter nu mod en kandidatgrad. Han har officielt kun studeret på Aarhus Universitet og oplever, at de er enormt dygtige til alle de fag, der ikke har så meget med tro at gøre – fx sprog og filosofi. Men han synes ikke om deres kritiske holdninger til tro, Bibel, kirke og praksis: ”Grundlæggende lærer man ikke meget om at blive en god præst dér”, fastslår Rasmus.

Menighedsfakultetet har så den ulempe, at det er meget luthersk.

”Det gør man derimod på Menighedsfakultetet, hvor folk elsker Jesus, brænder for at sprede Guds rige og tillige er dygtige akademikere. Så dér har jeg mest fulgt undervisningen. Fagene matcher stort set fagene på universitetet, men Menighedsfakultetet har så den ulempe, at det er meget luthersk, så jeg har nogle gange savnet nogle frikirkelige vinkler.”

Det har Rasmus kompenseret for ved at være medlem af en gruppe på syv teologistuderende og to præster fra Bethelkirken og Apostolsk Kirke i Aalborg, kaldet FPU eller Fleksibel Præste-Uddannelse. Her tales om livet også som teolog og frikirkepræst.

Mange jern i ilden udover studiet

Rasmus er ansat i Bethelkirken som ungdomsleder sammen med Rasmus Mortensen. Arbejdet her har virkelig blomstret de senere år – flere nye er blevet kristne!

Rasmus prædiker flere gange om ugen rundt om i hele landet til ungdomsmøder, lejre og gudstjenester – i forskellige kirkelige sammenhænge: Baptistkirken, Indre Mission og Folkekirken. Han er også stabsleder for One på Sommerstævnet og leder af Brighter-Konferencen – et arrangement, som samler over 400 unge i efterårsferien.

Fleksibel Præste-Uddannelse – her tales om livet også som teolog og frikirkepræst.

I efteråret udgiver Rasmus en samling af egne indspillede ‘spoken words’[1] med videoer til, som kan bruges til andagter. Han er tillige forfatter til en bog med titlen: ’Gymnasietro: Forbliv kristen og gør en forskel’. Den bog er også basis for hans foredragsvirksomhed.

Derudover er Rasmus leder for Gadekirke Aalborg, der er evangelisation på gaden fredag aften over en kop kaffe, han sidder i staben for ungdomssporet på FrikirkeNets lederkonference – og så er han leder for Forkynderskolen, som er et nationalt ledertræningskursus for forkyndere.

”Så hvis der også skal være plads til en kæreste, skal jeg vist til at skære ned!” – siger Rasmus med et glimt i øjet.

Rasmus drømmer om at blive præst

”Jeg vil gerne leve et langt liv, hvor jeg lokalt forkynder Guds ord og trofast arbejder for, at så mange mennesker som muligt kommer dybt ind i en relation med Jesus.”

Han oplever dog også at have et kald til en national tjeneste på tværs af kirkeretninger: ”Det er vigtigt, at kirkerne rækker ud sammen og sammen gør en forskel.”


[1] ‘Spoken words’ er en form for mundtlig litteratur, der er snævert knyttet til samspillet med publikum .

URL: https://baptist.dk/dybt-ind-i-relationen-med-gud/